The Hebrew University Logo

סילבוס

קריאה בשער הכוונות ובפירושיו - 14730
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 23-08-2016
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 4

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: מחשבת ישראל

סמסטר: שנתי

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): פרופ יהונתן גארב

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: Jgarb@mscc.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: לפי תיאום בדוא"ל

מורי הקורס:
פרופ יהונתן גארב

תאור כללי של הקורס:
הקורס יוקדש לעיון בספר שער הכוונות, מכתבי האר"י על-פי מסירת ר' חיים ויטאל, בעריכת בנו ר' שמואל ויטאל. הקורס יעניק לתלמידים שישקיעו את המאמץ המתבקש את המפתחות להבנת הקורפוס מורכב של קבלת האר"י בכלל, ושל תורת הכוונות בפרט.

מטרות הקורס:
לרכוש יכולת לעמוד על התאוריה של הפרקטיקה הקבלית המודרנית וכלים פילולוגיים יסודיים.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

• לארגן חומרים המשתרעים על פני מעגלי הפרקטיקה הקבלית.
• לנתח טקסט קבלי מן העת החדשה המוקדמת באופן עשיר.
• לבקר כתיבה מחקרית קיימת.
• להעריך את הישגי המחקר הקיים.
• להציג בפני השותפים ללימוד מסקנות ראשוניות של מחקר אישי (לכותב/ות עבודת סמינר).
• להציג שאלות באופן ממוקד ובהיר.
• לבקר את הרלוונטיות של מושגים כמו 'תוצרי למידה' עבור מדעי הרוח.

דרישות נוכחות (%):
אין דרישה רשמית, אך יש להביא לידי ביטוי בעבודות בסוף השנה גם את עיקרי הדיון בשיעור. השיעורים מתקיימים מתוך הנחה שהתלמידים הכינו את הקריאה השבועית.

שיטת ההוראה בקורס: • מבואות כלליים המעניקים הקשר היסטורי ופילולוגי.
• עיון קרוב בטקסטים ראשוניים
• ניתוח ביקורתי של מאמרים.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
רקע ביבליוגרפי ופנומנולוגי
2. מעגל היום
3. מעגל השבוע
4. מעגל השנה
5. הפרשנות הקלאסית
6. הבעש"ט והכוונות
7. הכוונות בין האר"י לרש"ש
8. בעל הלשם כפרשן הכוונות
9. הצגות תלמידים
10. סיכום: הכוונות כתופעה דתית

חומר חובה לקריאה:
. רקע ביבליוגרפי ופנומנולוגי
א. י' אביב"י, קבלת האר"י, ירושלים תש"ע, כרך ב, עמ' 647-649, 674-676, 701-699.
ב. א' ספראי, 'ולואי יתפלל האדם כל היום כולו": הכוונות היומיומיות של האר"י ואורח החיים שהן מעצבות', דעת 77 (תשע"ד), עמ' 181-143.
2. מעגל היום
א. שער הכוונות ירושלים תשכ"א/ תשמ"ח, חלק א: דפים ח-י, יט-כג, ענין ברכת השחר-ענין בית הכנסת (לא לקרוא עם הפרוש עד שמגיעים לסעיף ה. בסיליבוס), http://www.hebrewbooks.org/14181
ב. שם, קפג ע"א-קצג ע"א, ענין כונת העמידה.
ג. ברשימה הלועזית.
3. מעגל השבוע
א. שער הכוונות, חלק ב. דפים ט-יד: ענין שינוי התפילות. http://www.hebrewbooks.org/14189
ב. פרי עץ חיים, ירושלים תשכ"א, חלק ב, דפים תלז-תמד (שער כא-כג: השבת).
http://www.hebrewbooks.org/14173
4. מעגל השנה
א. שער הכוונות, חלק ב (לעיל 3.א.), עמ' קסד-קסח, ענין הפסח דרוש ו.
ב. שם, עמ' רנז-רסה, ענין ראש השנה דרוש ז.
5. הפרשנות הקלאסית
שער הכוונות חלק א (לעיל 2.א.), דפים קכב-קלב. ענין כונת ק"ש, דרושים ב-ד, עם הפרוש!
6-7: ברשימה הלועזית.
8. בעל הלשם כפרשן הכוונות
ש' אלישיב, לשם שבו ואחלמה: דרושי עולם התוהו, חלק ב, דרוש ה, ענף ב, סימנים ב-יא. דפים קכא ע"א-קכז ע"א, פיטרקוב תרע"ב. http://www.hebrewbooks.org/5987

חומר לקריאה נוספת:
לא רלונטי

מרכיבי הציון הסופי :

מידע נוסף / הערות:
למגישים עבודת סמינר, הציון כולל הצגה בכיתה (לפרטים ראו בדף ההסבר המצורף). למגישים עבודת סוף קורס, עבודה זו מהוה 100% של השקלול.
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה