The Hebrew University Logo
Syllabus Child maltreatment: legal and therapeutic aspects - 3008
עברית
Print
 
close window close
PDF version
Last update 16-04-2024
HU Credits: 2

Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor)

Responsible Department: Social Work

Semester: 2nd Semester

Teaching Languages: Hebrew

Campus: Mt. Scopus

Course/Module Coordinator: Ayelet Rosenthal

Coordinator Email: ayelet@haruv.org.il

Coordinator Office Hours: please set an appointment

Teaching Staff:
Dr. Ayelet Rosenthal,
Ms. Ruty Geva

Course/Module description:
The field of child abuse evolved throughout the years and knew far-reaching changes. The Understanding that children at risk are not a small minority and that the phenomenon is more widespread than commonly thought in the past, led to the development of diagnostic tools and treatment, as well as broad statutory change.
The course will focus on the on the historical development of the status and rights of children victims of abuse and neglect, both on social and legal sphere.
Special emphasis will be given to the different categories of abuse and methods of identification and initial screening of children at risk.

Course/Module aims:
The aim of the course is to expose students to the world of treatment and legal systems surrounding children at risk in Israel. Special emphasis will be given to understanding the Rights of the Child, the various types of abuse, methods of identification of children at risk and developing strategies and solutions.

Learning outcomes - On successful completion of this module, students should be able to:
1. Basic understanding of the essential children’s rights
2. Understanding the different types of abuse
3. Basic understanding of therapeutic and legal solutions for children at risk
4. Basic understanding of how to tackle the phenomenon: detection, identification and prevention.

Attendance requirements(%):
100%

Teaching arrangement and method of instruction: hybrid

Course/Module Content:
Introduction to the phenomenon of child abuse.
physical abuse.
Emotional abuse and neglect.
Sexual abuse.
Children exposed to violence.
child protection law
Re- Victimization
services for maltreated children
prevention of child maltreatment
childhood trauma and its outcome
child participation and child maltreatment
post traumatic growth




Required Reading:
* הרמן, ג'. (1994). טראומה והחלמה. תל-אביב: עם עובד. פרק 5: התעללות בילדים (עמ' 121-143).
* גולדשטיין, ש. (2005). לדבר את השתיקה, איתור ילדים ובני נוער נפגעי התעללות והזנחה בשירותי הבריאות בקהילה. ירושלים: אשלים. 23-27.
*בויאר, י. וקדמן י. (2007). בין ענישה גופנית להתעללות: רב המשותף על השונה. בתוך ד. הורוביץ, י. בן – יהודה, מ. חובב (עורכים), התעללות והזנחה של ילדים בישראל (עמ' 673 - 680).ירושלים: ביאליק.
*שמואלי, ב'. (2010). בין תקיפה, התעללות וענישה פיזית כלפי ילדים. בתוך ת. מורג, (עורכת). זכויות הילד והמשפט הישראלי (עמ' 183 - 222). תל אביב: רמות.
*פינצ'י, ר. כהן, א. וויצמן, א. (2000). מאפיינים והשלכות של התעללות רגשית בילדים ומתבגרים. הרפואה, 138, 237 - 240.
* ע"א 98 / 2034 אמין נ' אמין, פ"ד נג(5) 69 (1999)
*בן-יהודה, י. (2007). הזנחת ילדים. בתוך: הורוביץ, ד., ובן-יהודה, י. וחובב, מ. (עורכים), התעללות והזנחה של ילדים בישראל (עמ' 513 - 535). ירושלים: אשלים.
*זליגמן, צ. (2004). מבוא לגילוי עריות: אין אמת, ואין חסד, ואין רחמים. בתוך צ. זליגמן, וז. סלומון, (עורכות), הסוד ושברו: סוגיות בגילוי עריות (עמ' 15 - 40). תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד.
*Holt, S., Buckley, H., & Whelan, S. (2008). The impact of exposure to domestic violence on children and young people: A review of the literature. Child abuse & neglect, 32(8), 797-810.
*חוק העונשין, התשל"ז -1997, סימן ו': פגיעה בקטינים וחסרי ישע (בתוך החוק והילד – קובץ חקיקה, המועצה לשלום הילד).
*קדמן, י. (2010). במותה ציוותה לילדים רבים את החיים: חובת הדיווח על עבירות בילדים – רקע, סקירה ומהות. משפחה במשפט, כרך ג-ד, 337 – 346.
*חוק זכויות נפגעי עבירה, תשס"ב- 2002.
*גל, ט. ווידמן (2002). ילדים נפגעי עבירה בישראל – ריבוי קשיים, מיעוט מענים. ביטחון סוציאלי, 63, 210-235.
*ארגוב, ר. (2007). מרכזי הגנה לילדים ונוער. בתוך: הורוביץ, ד., ובן-יהודה, י. וחובב, מ. (עורכים), התעללות והזנחה של ילדים בישראל (עמ' 995 - 1006). ירושלים: אשלים.
*יחיעם, ה. ושלז, א. (2019). מגדל בבל: חסמים לדיווח ולעבודה רב-מקצועית אצל רופאים. נקודת מפגש, גיליון 16. 44-47.
Saunders, B. J., & Goddard, C. (2002). The role of mass media in facilitating community education and child abuse prevention strategies. Melbourne: Australian Institute of Family Studies.‏
*דוד, פ' (2018) לדבר את הבלתי-מדובר: דיבור עם ילדים על טראומה. נקודת מפגש, גיליון ,15 26-29
* הופ, ד. ואחרים. (2013). חוויתי סכנה וזה חוזר אלי. זה לא יעבור עם הזמן?: בריאות הנפש בשלוש שנים הראשונות לחיים, פרק 11. (עמודים 255-275). מושב בן שמואל: מודן.
*כץ, כ. (2019) שיח עם ילדים: מיתוסים ומציאות. נקודת מפגש, גיליון ,17 12-15.
*Kaye-Tzadok, A., & Katz, C. (2021). “It’s Our Duty to Give Them a Voice” Participation of Children and Adolescents in College Courses. Child Indicators Research, 14(3), 897-915.‏
* Lieberman, A. F., Padrón, E., Van Horn, P., & Harris, W. W. (2005). Angels in the nursery: The intergenerational transmission of benevolent parental influences. Infant Mental Health Journal: Official Publication of The World Association for Infant Mental Health, 26(6), 504-520.
גוטפריד, ר. (2017). עובדים בטראומה- על תשישות החמלה וסיפוק החמלה בקרב עובדים סוציאליים לחוק הנוער (טיפול והשגחה). נקודת מפגש, גיליון 12, 27-29.
הדר, ד'. זיידנר, מ(2012) .. עייפות החמלה בקרב מטפלים בטראומה. עיונים בחינוך, 140-170.

Additional Reading Material:
בן-אמיתי, ג. (2007). השלכות נפשיות של התעללות בילדים ומתבגרים. בתוך: הורוביץ, ד., ובן-יהודה, י. וחובב, מ. (עורכים), התעללות והזנחה של ילדים בישראל (עמ' 536 - 565). ירושלים: אשלים.
בן-אריה, א'. (2006). המצוקה פנים רבות לה: על התפתחות תפיסת המצוקה בישראל. ביטחון סוציאלי 72, 39-58.
אפרת-גוט, ג. ובן אריה, א. (2001). האפידמיולוגיה של התעללות בילדים. בתוך צ. יפה וי. קדמן (עורכים), ילדים כקורבנות התעללות במשפחה: מבט נוסף על התופעה, שכיחותה, ומאפייניה (עמ.1-33). ירושלים: המועצה הלאומית לשלום הילד בשיתוף עם האגודה לקידום העבודה הסוציאלית.
MacMillan, R. (2009). The life course consequences of abuse, neglect, and victimization: Challenges for theory, data collection, and methodology. Child Abuse & Neglect, 32, 661–665.
Belsky, J. (1993). Etiology of child maltreatment: a developmental-ecological analysis. Psychological Bulletin, 114, 413-434.
שמואלי, ב. (2001). ענישה גופנית של ילדים בידי הוריהם על פי המשפט העברי – גישה מסורתית וזרמים מודרניים. פלילים י', 365 – 446.
Glaser, D. (2002). Emotional abuse and neglect (psychological maltreatment): A conceptual framework. Child Abuse and Neglect, 26, 697-714.
Hildyard, K. L., & Wolfe, D. A. (2002). Child neglect: developmental issues and outcomes. Child abuse & neglect, 26(6), 679-695.‏ Tyler, S. Alison, K. & Winsler, A. (2006). Child neglect: Developmental consequences intervention and policy implications. Child and youth care forum, 35 (1), 1-20.
כהן, ת. (1991). לחיות בצל סוד. תל-אביב: מודן. (ספר קריאה הכולל עדויות של נפגעי התעללות בילדות)
Goodyear-Brown, P., Fath, A., & Myers, L. (2012). Child sexual abuse: The scope of the problem. In, P. Goodyear-Brown (Ed.), Handbook of child sexual abuse: Identification, assessment and treatment (pp. 3-120). New Jersey: John Wileyand Sons. Pp. 3-20.
Wolfe, D. A., Crooks, C. V., Lee, V., McIntyre-Smith, A., & Jaffe, P. G. (2003). The effects of children's exposure to domestic violence: A meta-analysis and critique. Clinical child and family psychology review, 6(3), 171-187.‏
שמואלי, ב. (2010). חובת הדיווח על אלימות כלפי ילדים על פי המשפט העברי בהשוואה למשפט הישראלי. משפחה במשפט, כרך ג-ד, 279 – 302.
פבר, מ. וסלוצקי, ח. (2007). בין הגנה לטיפול בקטינים נזקקים: תפקיד פקיד הסעד לחוק הנוער. בתוך ד. הורוביץ, י. בן – יהודה, מ. חובב (עורכים), התעללות והזנחה של ילדים בישראל (עמ' 951 - 994). ירושלים: ביאליק.
פוגץ', ד'. (2007). קטינים נפגעי עבירה בראי המשפט: מגמות בחקיקה ופסיקה. בתוך: ד. הורוביץ, י. בן יהודה ומ. חובב (עורכים), התעללות והזנחה של ילדים בישראל (עמ. 99-152). ירושלים: אש"לים.
פוגץ, ד. (2002). הזכות להישמע? עדויות ילדים בהליך הפלילי. הפרקליט, 46 (1), 121 - 167.
ערד,-דוידסון, ב. (2010). איכות החיים של ילדים בסיכון שהוחלט להשאירם בבית בהשוואה לילדים שהוחלט להוציאם מהבית. חברה ורווחה, 30 (3-4), 397 – 421.
לבקוביץ, ע. ווייר, ע. (2019). חובת דיווח על אלימות פיזית של הורים כלפי ילדיהם: דילמות בקרב מחנכות. זמן חינוך, גיליון 15. 25-48.
שאלון אירועי ילדות שליליים- Adverse Childhood Experience (ACE) Questionnaire
Van der Kolk, B. A. (2005). Developmental. Psychiatric annals, 35(5), 401.‏

Grading Scheme :
Written / Oral / Practical Exam 70 %
Submission assignments during the semester: Exercises / Essays / Audits / Reports / Forum / Simulation / others 20 %
Attendance / Participation in Field Excursion 10 %

Additional information:
This is an online course that will include watching pre-recorded lectures and attending the 3 zoom classes that will be held throughout the semester, and answering online knowledge questions, a midterm assignment, and a final exam.
 
Students needing academic accommodations based on a disability should contact the Center for Diagnosis and Support of Students with Learning Disabilities, or the Office for Students with Disabilities, as early as possible, to discuss and coordinate accommodations, based on relevant documentation.
For further information, please visit the site of the Dean of Students Office.
Print